2016s ti beste filmer

Kategorier: Kultur

 

Foto: United International Pictures

 

2016 kommer nok ikke til å gå inn i historien som det fineste året i det 21. århundre. Med terror, kjendisdødsfall og Donald Trump kan det være vanskelig å finne lyspunkt, men Filmofil har satt seg ned og samlet en liste over ti filmer som gjorde at året ble hakket mer levelig. Her er Filmofils liste over de ti beste filmene 2016 hadde å by på:

 

9. plass: Spotlight + American Honey

De filmofile klarte ikke å bestemme seg for hvilken av disse som var best, men en ting er sikkert - begge var blant fjorårets beste filmer.


Foto: United International Pictures

Spotlight tar for seg historien om Boston Globe-journalistene som i 2002 avdekket hvordan den katolske kirken systematisk hemmeligholdt at prester forgrep seg på barn. Filmen er både en hyllest til den gravende journalismen og et hjerteskjærende portrett av historiens mest omfattende barneovergrepssak. Resultatet ble en velfortjent Oscarstatuett i februar, og Filmofil støtter avgjørelsen.


Foto: United International Pictures

American Honey premierte i Cannes i sommer og fikk strålende kritikker fra et unisont anmelderkorps. Mange mente til og med den var favoritt til selveste gullpalmen, festivalens gjeveste pris, men den måtte ta til takke med en jurypris (dog ingen svak prestasjon det heller). Filmen skildrer rotløs ungdom i et styggvakkert amerikansk sør-statssamfunn, og byr på Shia LaBeoufs kanskje beste skuespillerprestasjon samt en fantastisk debut fra Sasha Lane i hovedrollen. Med sine tre timer er den en solid munnfull, men den smaker til gjengjeld desto bedre.


Foto: Tour de Force

 

8. plass: Swiss Army Man

Swiss Army Man er kanskje årets morsomste film. Filmen åpner med Hank, spilt av Paul Dano, som er strandet på en øde øy idet Daniel Radcliffes Manny skyldes i land. Manny viser seg å være død, men det hindrer ham ikke i å frigi nok tarmgass til at Hank kan kjøre han som en jet-ski tilbake til land. Dette høres kanskje barnslig ut, og ja, filmen har mye prompehumor, men det stopper den ikke fra å være et interessant skråblikk på samfunnet, og i grunnen en virkelig rørende, snål, liten fortelling.


Foto: Norsk Filmdistribusjon

 

7. plass: Mustang

Det er lenge mellom hver gang man ser en film som gir samme opplevelse av urett som Mustang. Filmen handler om fem søstre som vokser opp i et bygdesamfunn i Tyrkia. En dag blir de tatt i å sitte på skuldrene til noen gutter på stranda, og deres lykkelige barndomshjem forvandles brått til en konefrabrikk. Mustang er en særs imponerende spillefilmdebut fra regissør Deniz Ergüven og en smertelig påminnelse om at kvinnekampen fortsatt er verdt å kjempe.


Foto: Norsk Filmdistribusjon

 

6. plass: The Hateful Eight

Når selveste Quentin Tarantino kommer med ny film er det alltid en stor begivenhet, og The Hateful Eight var intet unntak. Filmen er en spektakulær blanding av spaghetti-western og The Thing som byr på både spektakulære snødekte landskap og intense, klaustrofobiske dialogscener. Som alltid i en Tarantinofilm byr den på også på en solid dose blod og gørr. The Hateful Eight ledet også til en velfortjent oscarstatuett til filmmusikklegenden Ennio Morricone, så her er det mye å glede seg over.


Foto: Arthaus

 

5. plass: Son of Saul

Årets jævligste filmopplevelse var nok uten tvil Son of Saul. Der de fleste andre holocaustfilmer gir deg litt sentimental distanse til fryktelighetene som foregår, stapper debutregissør Lazlo Nemes kamera opp i ansiktet på en av de som hadde det aller verst og lar deg ta inn hans lidelse. Filmen omhandler jøden Saul som jobber med å bære ut likene av gasskamrene i en konsentrasjonsleir. På et tidspunkt bærer han ut det han mener er sin sønn, og resten av filmen følger vi hans ferd gjennom leiren for å prøve å få begravd gutten på verdig vis. Den er brutal, kynisk og totalt ødeleggende å se på, men det er nettopp derfor alle burde se den.


Foto: United International Pictures

 

4. plass: Kubo and the Two Strings

Animasjonsselskapet Laika har de siste årene kommet med den ene animasjonsperlen etter den andre. Deres blanding av stop-motion- og dataanimasjon har vist seg suksessfull både i Coraline og Paranorman tidligere, men Kubo and the Two Strings er kanskje deres sterkeste film til nå. Ikke nok med at den er en sterk kandidat til årets vakreste film, den har også solide actionsekvenser, gjennomarbeidet voice-cast og ikke minst et spennende tema. Dette er årets beste eksempel på animasjonsmediet har vel så mye å tilby voksne som barn.


Foto: Norsk Filmdistribusjon

 

3. plass: Hell or High Water

Hva får du hvis du blander Wall Street og No Country for Old Men? Sannsynligvis er svaret noe i nærheten av Hell or High Water. Denne filmen reddet sommeren for mange amerikanske kritikere i en ellers dyster blockbuster-sesong, og for en redning det var. Her tas vi med på en reise gjennom et amerikansk sør-statslandskap preget av gress, støv og oljepumper, idet vi følger Howard-brødrene som raner banker for å beholde den avdøde moras gård. Hell or High Water fungerer både som spenningsfilm og som en krass kritikk av finanssystemets grådighet. Dette er helt klart en film du må få med deg.


Foto: United International Pictures

 

2. plass: Arrival

Arrival er en storslagen science fiction-film av godt gammelt kaliber. Den tar for seg historien til lingvisten som får i oppgave å oversette språket til en gruppe romvesen som uventet ankommer jorda. Vil hun klare å forstå dem før menneskeheten går til krig mot dem? Dette kappløpet med tiden skaper selvfølgelig spenning, men filmens virkelige styrker ligger i håndverket og følelsene den fremkaller. Filmen er vanvittig vakker, musikken er som balsam for ørene og skuespillet er av ypperste klasse. I tillegg er det få filmer som har rørt Filmofil sterkere dette året. Liker du tankevekkende sci-fi er dette årets klart viktigste film.


Foto: Norsk Filmdistribusjon

 

1. plass: The Neon Demon

Hvem skulle trodd en film om kannibalisme i motemiljøet, altså kannibalisme i helt bokstavelig forstand, skulle toppe vår liste for 2016? Tar man med i betraktningen at det er den gale dansken Nicolas Winding Refn som står bak, er det riktignok ikke like rart. Mannen som tidligere har laget filmer som Drive og Only God Forgives, har her tangert sine tidligere beste prestasjoner og presenterer oss for et Los Angeles så mørkt og merkelig at kun Mulholland Dr. kan måle seg. The Neon Demon er samtidig ekstremt vakker, og filmopplevelsen kan sammenliknes med å bli lullet inn i en slags transe. Ekstremt stilfull i alle sine fasetter, The Neon Demon er Filmofils topp film fra 2016.

 

Hederlig omtale:

Det var en rekke filmer som var å finne på enkeltes topplister, men som ikke kom med på hovedlista. Disse inkluderer action-komedien The Nice Guys, Oscar-vinner for beste kvinnelige hovedrolle, Room, Cannes 2015-favoritten Carol, post-apokalypsefilmen The Survivalist, idependent-horror-filmen Don’t Breathe og Midnight Special, en superheltfilm utenom det vanlige.


 

Med dette takker vi i Filmofil for filmåret 2016 og ser med glede frem til nye filmperler i 2017.

 

FacebookInstagram