Anmeldelse: Vox Lux

Tekst: Jenny Marie Fristad

Vox Lux følger livet, og spesielt karrieren til den unge popsensasjonen Celeste gjennom 18 år, fra 1999 til 2017. Alt det dystre, emosjonelle, lykkelige og dramatiske som kommer med å være popstjerne blir tatt opp. Se for deg en mørkere, men også mer flashy versjon av A star is born, hvor alle fordommer og stereotypier du har rundt popstjerner skinner klart fram. Helt fra starten får vi vite at dette er en film man skal ta på alvor, og på alvor blir den tatt. Med en sterk åpning, fantastisk musikkbruk og dype underliggende emosjonelle temaer blir man dratt inn i en helt annen tilværelse hos en tenåringsjente.

Dette kommer best fram i den første delen som man kan diskutere om er et mesterverk. Videre i de neste to delene blir den derimot mer og mer preget av klisjeer, stereotypier og litt for mye dype «hva er meningen med livet» scener ingen egentlig spurte om. Greit nok at de tar opp sterke temaer og dyp dialog, men etter en halvtime av bare dette kan man bli litt lei. Regissøren Brady Corbert ønsker å fortelle en historie, men den blir litt for høy på seg selv. Hans kunsteriske prosjekt får deg til å sitte igjen med en «hva i alle dager var det jeg nettopp så» følelse enn et sterkt inntrykk av dagsaktuelle saker og indre smerte.

Bortsett fra første akt er det skuespillerprestasjonene som løfter denne filmen. Spesielt Natalie Portman, som spiller den voksne Celeste, gjør en fantastisk rolle hvor hun nesten forsvinner inn i divaens liv og væremåte. Raffey Cassidy, kanskje mest kjent for Tomorrowland, skal også ha mye skryt i rollen som både den unge Celeste og datteren til Natalie Portman senere i filmen. Til tross for at begge spiller veldig arketypiske karakterer innenfor kjendisverden må det sies at de gjør det på en veldig overbevisende måte.

Alt i alt kan filmen anbefales hvis du liker film som tar litt modige avgjørelser, men forvent også en klisjetung film som er litt for selvhøytidelig.

Radio Revolt Direkte

Direkte