De over- og undersette: Upgrade

Upgrade
Stephanie Lanuza

Tekst: Jarand Fredheim

 

Filmspalten har som formål å framheve kuriositeter med kvaliteter. En jevn strøm av filmer som enten ble urettferdig slaktet av kritikere eller likegyldig mottatt av publikum, men som alle har betydelig verdi. Ukens film er:

 

Upgrade (2018)


Upgrades blandede mottagelse kan fort skyldes dårlig timing, men filmen har potensiale til å bli en genuin kult-hit. Lavbudsjetts sci-fi thrilleren fra manusforfatter og regissør Leigh Whannell kom på kino samtidig som Sonys «turd in the wind» Venom. Utvendig hadde de to filmene en rekke likhetstrekk. En helt vanlig manns kropp blir hvert til en fremmed entitet og en sleip industrimagnat ute etter vår hovedkarakter og entiteten som har besatt han er sentrale elementer i både Venom og Upgrade. Dessuten ligner hovedrolleinnehaver Logan Marshall-Green på en billig Tom Hardy knock-off. Til tross for overfladiske fellestrekk er Upgrade en langt mer spennende og stilisert film enn man kanskje skulle forvente, men det kan virke som kinogåere heller valgte å se Venom. Man kan tross alt kun se én film hvor en mann og et fremmedlegeme kjemper om kontroll over en kropp i måneden.

Satt i en framtid der utopiske teknologiske framskritt møter et dystopisk kapitalist samfunn og industriherrer kan kommandere kyborg-leiesoldater møter vi Grey Trace (Marshall-Green), en enkel hvermannsen som elsker gamle biler og misliker kunstig intelligens. I filmens åpningsscener blir Trace og kjæresten hans utsatt for et drapsforsøk som resulterer i at han mister sitt livs kjærlighet og blir fullstendig lam. Dette fører oss til STEM, filmens andre hovedkarakter. Den innesluttede tech millionæren Eron Keene (Harrison Gilbertson) hvis navn og unge utseende vekker sterke Silicon Valley-assosiasjoner tilbyr Trace å oppgradere kroppen hans med en eksperimentell A.I. kalt STEM. STEM tar dermed bolig i Trace, i bytte mot at Keen kan overvåke bruken av den dyrebare og uregulerte teknologien sin. Det tar ikke lang tid før radarparet Trace og STEM begynner å etterforske hvem som står bak drapet og avdekker en konspirasjon med en overraskende twist.

Upgrades sentrale tematikk: Kyborger og skillet mellom menneske og maskin, er et av cyberpunk-sjangerens eldste troper og langt fra det eneste cyberpunk-elementet i spill her. Cyberpunk stiller også forventningen om et velrealisert univers og en av grunnene til at filmen imponerer er nettopp hvor godt universet vi befinner oss i er skildret, spesielt med tanke på filmens budsjett på 5 millioner. Et lavt budsjett betyr lite ressurser til å designe futuristisk teknologi og rekvisitter og filmen skjuler dette ved å bruke mye tid i de fattigere delene av universet sitt. Forlatte boligblokker, gamle forstadshus og slumområder dekker brorparten av filmens spilletid, men det hele fører til at filmens verden føles både skitten og bebodd. Upgrade er langt fra den første filmen som har benyttet seg av de sterke kontrastene mellom en overklasse omgitt av utopisk komfort og en lavere klasse tvunget til å henge på barer hvor teknologien til å rense et urinal virker som det er for mye å be om.

Filmen strekker seg aldri utenfor sine sjanger ambisjoner, men likevel ligger tankegodset den er skjøttet på som et bakteppet til handlingen, nettopp fordi filmen har omfavnet sine budsjettmessige begrensninger. Den er på ingen måte like filosofisk tynget som filmene den låner fra (Ghost In The Shell, Blade Runner…), eller like satirisk skarp som den åpenbare cinematiske bestefaren til filmen, Robocop, men den vet også nøyaktig hvor mye den kan leke seg med ideen om en bevisst A.I inkorporert i menneskekroppen. Dette fører også til en solid rolleprestasjon fra Marshall-Green som benytter seg av imponerende fysikalitet i rollen som Trace. Når STEM kontrollerer de motoriske funksjonene kan vi som publikum forstå den fremmedgjørende følelsen av å ikke være i kontroll over sin egen kropp gjennom de kunstige og robotiske bevegelsene til Marshall-Green. Dette sørger også for flere gøyale kampsekvenser, alle kinetisk klippet sammen og full god koreografi og praktiske effekter. Det er en fryd å se STEM ta over kontrollen mens Trace reagerer vantro til det han selv er blitt i stand til å gjøre. Kampsekvensene resulterer også som regel i gode praktiske effekter og filmen er ikke redd for litt god, gammeldags gladvold. 

Upgrade satte regissør og manusforfatter Leigh Whannell tydelig på kartet og sikret han jobben med å begynne Blumhouse nyeste prosjekt, en reboot av de klassiske Universal studios monstrene. Det er en imponerende andrefilm fra en lovende sjangerfilm skaper full av kreative valg i regi og en sjarmerende lavbudsjetts cyberpunk-estetikk, Upgrade er som skapt for å gjenoppdages på streaming. 

Radio Revolt Direkte

Direkte

Radio Revolt Direkte