Fortryllende kostymer og scenografi: Trøndelag Teater skaper magi med Narnia
Det var med stor begeistring og spenning jeg fikk vite at den legendariske boka Narnia - Løven, Heksa og klesskapet skulle bli en norsk teateroppsetning på Trøndelag Teater. Begeistring fordi jeg elsket boka og filmen som barn, men også spenning tilknyttet hvorvidt teaterscenen ville være et egnet utgangspunkt for å bygge et så magisk og fantastisk univers som Narnia er. Allerede kort tid inn i første akt konkluderte Nesten Helg unisont med at spenningen var overflødig. Narnia på Trøndelag Teater var uomtvistelig magisk, en opplevelse alle barn og voksne burde være forunt.
Foto: Trøndelag Teater
Historien starter under andre verdenskrig. London bombes, og barn evakueres for å komme i trygghet. Søsknene Lucy (Natalie Grøndahl Tangen), Edmund (Isak Holmen Sørensen), Susan (Mira Dynes Askelund) og Peter (Snorre Ryen Tøndel) blir sendt til et gammelt hus bebodd av en professor (Hans Petter Nilsen) og hans husholderske (Kine Bendixen). Reglene der er strenge: det er kun lov å leke noen få timer av døgnet, leggetiden er klokka ni hver dag, og det er ikke lov å forstyrre professoren i sitt arbeide. Det går ikke lang tid før barna trosser disse reglene, og den yngste finner en hemmelig portal i klesskapet som leder til landet Narnia. Brorparten av handlingen utspilles i dette eventyrlandet, der en parallell krig mellom det gode og det onde utkjempes. Selv om enden på visa er kjent for de av oss som er glad i dette klassiske fantasyformatet, byr veien til løsningen på flere utfordringer og overraskelser.
Foto: Trøndelag Teater
Scenografien som akkompagnerer denne historien overgår alle mine forventninger. Her er det dekorativt veggpanel, gammeldags britisk interiør og ikke minst et fortryllende og massivt skap i det som skal etterligne mahogni. Ettersom jeg ikke lenger husker hvordan jeg forestilte meg disse omgivelsene i mitt barndomshode, tar jeg meg friheten til å gjette at det var akkurat slik det så ut. Scenografien blir ikke noe mindre fantastisk når Lucy finner Narnia. Det som virkelig tar seg opp til nye høyder i det vi ankommer Narnia er likevel kostymene.Her har ikke kostymedesigneren Åsa Gjerstad spart på kruttet. Kostymene er så overdådige og flotte at undertegnede tidvis lar seg distrahere i ren beundring. Det er imidlertid ikke til sjenanse for driven i historien, men kun et uttrykk for hvor imponerende kostymene i denne teateroppsetningen faktisk er. Faktisk vil jeg tørre å påstå at scenografien og kostymene i denne forestillingen er grunn nok i seg selv til å ta turen til Trøndelag Teater.
Det stopper likevel ikke der. Skuespillerprestasjonene er også av ypperste kvalitet, til tross for at sykdom har gjort at to reserveskuespillere har måttet tre til verks - den ene med manus i hånd. Jeg merker ingenting til det, og historien drives fremover på troverdig måte av de fire voksne barna Lucy, Edmund, Susan, og Peter. Det er likevel hvordan dyr og fabeldyr gestaltes i denne forestillingen som imponerer meg aller mest. Herr og fru Bever (Tor Ivar Hagen og Sunniva Du Mond Nordal) er hysterisk morsomme i sine fakter og stemmebruk. Det samme er Jo Saberniak både i rollen som faunen Herr Tumnus og gnomen. Heksas hær er på sin side forbausende skummel, noe både kostymene og skuespillerprestasjonene bidrar til. Innimellom er det såpass nifst at jeg må minne meg på at barna som er til stede på forstillingen er under god beskyttelse av sine foresatte som sitter like ved.
Foto: Trøndelag Teater
Avslutningsvis er det liten tvil om at Trøndelag Teater har lykkes i å bringe Narnia til liv på en måte som gjør ære på både bokens og filmens arv. Med imponerende scenografi, forbausende gjennomført kostymedesign og dyktige skuespillere har de skapt en eventyrlig opplevelse som fenger både barn og voksne. Skal du få med deg én oppsetning på Trøndelag Teater i høst, så la det bli denne.
Anmeldelse av Marie Hov Aanæs i radioprogrammet Nesten Helg