Hva var greia med «Adjø Montebello»?


Skrevet av: Sunniva Langhoff Bilde: akam1k3 / Euforia

Filmofil har intervjuet Thea Hvistendahl, regissør av Karpe-filmen.

Rett før jul slapp Karpe Diem, uten forvarsel, billetter til sin kommende film «Adjø Montebello» som ingen engang visste at ble laget. Filmen kom tre uker senere og skulle kun vises i tre dager på enkelte kinoer rundt om i landet. Fansen gikk bananas og spekulasjonene rundt tittelen var mange. Filmen har ikke blitt vist siden, og for oss som ikke har sett den, er  det hele fortsatt ganske kryptisk. Da Cinemateket i Trondheim forrige helg fikk vise filmen og attpåtil fikk besøk av regissør Thea Hvistendahl, bestemte vi i Filmofil oss for å få svar på noen av våre mange spørsmål.

– Ideen bak prosjektet var i utgangspunkt at Karpe skulle ha denne konserten og at det kom til å bli ekstremt stort. Da har man jo lyst til å dokumentere det, men ikke nødvendigvis gjennom vanlig konsertopptak. Så det er liksom grunnideen til hvorfor filmen i det hele tatt eksisterer, sier hun.

Filmens historie er bygd opp rundt en dystopisk fremtidsvisjon der Karpe er fengslet for sine politiske ytringer og dømt til døden. Som et siste ønske får de lov til å spille tre konserter i Oslo spektrum. Selve konserten ble filmet i fjor og viser sangene fra «Heisan Montebello». Mellom sangene får vi ulike innslag fra universet de har skapt, og vi møter igjen flere av karakterene fra albumet.

Tanken er at musikk sier en ting for seg selv, men med musikk og bilde så kan du si noe enda tydeligere. Det var derfor de også slapp alle sangene med video, sånn at man måtte se den med bildet først og det er jo også noe av det vi har tatt med til filmen. Slik kunne de snakke om de samme tematikkene på en annen måte og få løftet frem andre ting enn det de kan gjennom kun musikk.

Flere måter å tolke symbolikken på

Hovedhistorien i filmen er relativt realistisk. Det finnes jo mange samfunn som ikke har den ytringsfriheten vi har i Norge i dag. Samtidig er måten filmen fremstiller universet på veldig surrealistisk. For eksempel er majoriteten av karakterene fremstilt som griser, og alle de kvinnelige grisene går rundt i rosa badedrakter med flyteelementer på ryggen. Det er med andre ord mye man kan tyde og tolke i filmen, men hva det egentlig skal symbolisere er ikke alltid like klart.

Det er symbolikk bak mye, men jeg kan ikke si det er det bak alt. Man kan alltids tyde ting og det kommer jo alltid fra et sted uansett hvor bevisst eller ikke man er på hva det betyr. Men alle ideene kommer jo fra forskjellige impulser og fra samtaler vi har hatt, hva Karpe har ønsket å gjøre på konserten, ting som for oss føles naturlig å ta inn i universet, og måter man har lyst å fremstille karakterene på.

Har dere fått noen reaksjoner på det mer politiske budskapet bak filmen?

Nei, vi har egentlig ikke fått det. Det har vært ganske stille. Altså, det eneste vi faktisk har fått av politiske reaksjoner på filmen var fra en anmelder som skrev at hun likte filmen veldig godt, men at det var en scene som for henne ikke ga noe mening. Det er den scenen hvor Magdi vier mange purkedamer. Da svarte faktisk en som var leder for polinorge.no, som er et polyamorøst samfunn, at scenen var veldig betydningsfull for mange polyamorøse. Det at det ble tatt opp av Karpe i en så stor film var veldig stort for dem. Det syntes jeg var veldig kult. For oss var jo den scenen aldri betydningsløs.

Foreløpig er det ikke satt opp flere visninger i Norge og det blir nok en stund til filmen blir tilgjengelig for allmennheten.

Vi vil jo at så mange som mulig skal få se den, men det er jo også noe med at de som faktisk var å så den skal få lov å holde på den følelsen at de fikk det med seg. Den blir tilgjengelig en dag, men det er foreløpig en stund til.



Radio Revolt Direkte

Direkte

Radio Revolt Direkte