Intimt og interaktivt på Trøndelag Teater

Kategorier: Kultur
.
Foto: Terje Visnes/Trøndelag Teater

Med humor, diskusjon og samfunnsaktuelle tema byr «En dag…» på en annerledes og fantastisk teateropplevelse.

Tekst: Alvar Øyasæter og John Hagen

Idet vi står i foajeen på Trøndelag Teater lørdag kveld for å se forestillingen En dag..., vet vi lite om hva som venter oss. Vi blir ført inn på hovedscenen, hvor vi plasseres i ring rundt skuespillerne. De bryter umiddelbart den fjerde veggen ved å gå rundt og prate med publikum. Deretter frakter de oss tilbake til 17. august 2020 med strålende sol og fadderuke. Alle på scenen blir delt inn i faddergrupper, men det er noe spesielt med den røde gruppen i midten, «Gamlehjemmet». Vi blir kjent med seks stereotypiske karakter med svært forskjellige personligheter. Gjennom forestillingen tas vi gjennom en fuktig kveld, der vennskap både blir skapt og knust. 

En av tingene som gjør En dag... spesiell er at det ble skapt på kun fem uker. Da korona satte en stopper for musikalen Havfruen som skulle hatt premiere i disse dager, ble Trøndelag Teater tvunget til å tenke nytt. Skuespiller Natalie Bjerke Roland kunne fortelle oss om hvordan regissør Tyra Tønnessen arbeidet med å skape forestillingen.

– Vi brukte mye improvisasjon som utgangspunkt. Skuespillerne fikk en oppgave før sommeren av Tyra om å komme tilbake etter sommeren med en hendelse eller tema som hadde påvirket oss emosjonelt. Da vi kom tilbake til teateret nå i høst ble disse hendelsene brukt til å skape forestillingen, forteller Roland.

Den drivende kraften i stykket er skuespillernes samspill. Andreas Tønnesland og Tor Ivar Hagen skinner i sin fyrrige klassekonflikt. Den såre og dagsaktuelle krangelen mellom Ida Cecilie Klem og Natalie Bjerke Roland rører oss. I flere sangnumre stjeler Snorre Ryen Tøndel showet med sin krystallklare vokal. Han får imidlertid god konkurranse i et av numrene fra Martha Standals følelsesrike og trollbindende dans, som står igjen som et høydepunkt. Stykket er preget av sterke sangnumre, akkompagnert av Åsmund Flaten på piano. Flaten har også komponert musikken til stykket, mens de nydelige sangtekstene er skrevet av regissør Tyra Tønnessen og skuespiller Martha Standal. Scenografi og lys er nydelig og enkelt gjennomført, der hvert element komplimenterer scenen og forsterker følelsen som skal vekkes. 

Det som skiller En dag… fra et normalt teaterstykke er diskusjonene publikum får ta del i. De bryter opp den humoristiske stemningen og bidrar til at man reflekterer over stykket og temaene som tas opp i det de utfoldes. Det at publikum tar del i stykket gjør også at de former opplevelsen, noe skuespiller Tor Ivar Hagen kunne fortelle.

– Forestillingen har variert i stor grad etter hvilket publikum vi har spilt for. Vi har en start og en slutt vi skal nå, men det vi ønsker å oppnå er en samtale rundt forskjellige tema. Diskusjoner i samfunnet i dag har en tendens til å bli svært polariserte, og forestillingen gir oss muligheten til å «samles rundt leirbålet» og se diskusjonen fra forskjellige perspektiv. 

En dag… spilles på Hovedscenen på Trøndelag Teater frem til 20. oktober.

Dersom du ønsker å høre mer av intervjuet med skuespillerne Natalie Bjerke Roland og Tor Ivar Hagen, sjekk ut sendingen under. 

Spill av
Sløtface, klementiner og Trøndelag Teater
Publisert: 18.09.2020
FacebookInstagram