Konseptuell poesi og pekefingre

Foto: Hjørdis Linnéa Myhre / Æ Å Trondheim litteraturfestival

Skrevet av Siri Aurland Bredesen

I den grad jeg syns eventifiseringa av litteratur er problematisk, er det særlig utilgjengelige diktopplesninger jeg ønsker til livs. Den konsentrerte og fokuserte sjangeren arbeider symboltungt og meningsfortetta, noe som gjør at opplesningene ofte blir språk uten mening fordi tempoet ikke matcher hurtigheten (eller det nøyaktig motsatte) hjernen min arbeider med dechiffrering og forståelse på. Æ Å baserer programmet sitt mye på opplesninger og det hendte fra tid til annen at jeg datt ut i helga, så da danske Mette Moestrup gikk på scena lørdag kveld for å lese opp sine dikt og fortalte publikum at hun måtte sette på en «beat» først, var jeg i poesihøytopplesningshimmelen. Konseptuell og ubluferdig poesi, lek med språk og rytme, ironisering over tullete patriarkalske strukturer til noen feite beats? Det blir ikke bedre. Og heldigvis bevegde mye av programmet seg i de spennende overgangene mellom sjangre og uttrykk, som holdt oppmerksomheten min.

 

Temaet for årets Æ Å Trondheim litteraturfestival var «grenser», noe festivalprogrammet også speila gjennom tidvis merkelige programpostsammensetninger, drøssevis med opplesninger og spennende samtaler. Bjørn F. Rørvik leste opp fra sin barnebok for voksne, etter at den prisvinnende poeten Adonis hadde samtalt om arabisk lyrikk og kultur. Den libyske poeten Mohamed Alfaqueeh Saleh samtalte med fribyforfatter Ashur Etwebi om prisen av ytringsfrihet, og hvordan Gaddafi planla å henge Saleh i 1987. Musiker og forfatter Pedro Carmona-Alvarez fortalte om å bevege seg mellom sjangre. Ida Hegazi Høyer snakka om at vi alle er kropper i verden og hvordan litteraturen hennes undersøker dette. Trondheimsforfatter Kristin Ribe snakka om sjangeren sjakkdagbok. Temaet blei med andre ord bredt undersøkt gjennom et variert program, og rett til høyre for scena i Kunsthallen sto det passende nok «Främlinger överallt» på et neonskilt.

 

 

Det var en ganske bestemt og samtidig munter Adonis som møtte til samtale om Islam og religiøsitet basert på hans bok Vold og Islam lørdag ettermiddag. Vesten mangler sine Sartrer og Camuser, mente Adonis. Det er ingen intellektuelle som lenger synliggjør at Vesten er med på å reprodusere de undertrykkende militærregimene i Østen og hvilke katastrofale følger dette har. De intellektuelle må på bana, runga oppfordringa. Huer i salen nikka og det blei applaudert. Det var inspirerende og sterkt å høre om hvilken pris østlige poeter må betale for ytringsfriheten sin, og ikke minst fett å kunne skilte med å ha hørt Adonis snakke den dagen han vinner Nobels litteraturpris.

 

 

Det absolutt kuleste var allikevel avslutninga lørdag kveld. Poet og tømrer Bård Torgersen hadde tidligere under festivalen gitt tilskuerne drypp fra sin sjangeroverskridende poesi med opplesninger fra diktsamlinga Romaner, hvor skjønnlitteraturens tidvis banale og absurde vesen får gjennomgå, til jubel og latter. Det komiske og samtidig vemodige ved diktninga var bevart også i prosjektet «Universet», hvor han har gått sammen med musiker Kenneth Ishak og gitt ut bokalbumet Vi skal ikke dø. En gang til. Her gikk litteraturen og musikken opp i en velfungerende symbiose, som suggererende tok tilskuerne med på ei litt for kort reise gjennom både det lydlige og tekstlige landskapet. Det var en verdig avslutning på en fin festival, hvor grenser og forståelse blei utfordra og tøyd.    

 

 

Hør festivalsendinga her. 

Bokbaren er Radio Revolts litteraturmagasin, hver tirsdag kl. 20.00.

 

Radio Revolt Direkte

Direkte

Radio Revolt Direkte