Little Simz skinner i gråsonene

Kategorier: Musikk

Tekst: Simon Storvig Winther
Foto: Age 101 Music

Da Little Simz delte «Offence», den første singelen fra sitt tredje album, utstrålte rapperen et fokus og en tro på egne ferdigheter ulikt noe jeg hadde sett fra henne før. Over en aggressiv instrumental sammenlignet hun seg lekent og selvsikkert med både Jay Z og Shakespeare - og det på en dårlig dag. Samme selvtillit og kreative fokus videreføres gjennom hele Grey Area, og resultatet er en svært sterk prestasjon fra artisten som i 2015 fikk tittelen «the illest out» av selveste Kendrick Lamar.

For det har aldri vært noen tvil om at Little Simz er en talentfull rapper. I tillegg til lovord fra den nåværende kongen av hiphop har hun allerede fått støtte fra legender som Lauryn Hill, Nas og Jay Z. Likevel er det først på Grey Area at artisten virkelig lever opp til sitt store potensiale. Gjennom ti fokuserte låter, alle mesterlig produsert av barndomsvennen Inflo, viser Simz overbevisende fram sine styrker, samtidig som hun er åpen og ærlig om sine svakheter. Vi får rå og kompromissløs rapping på «Boss» og «Offence» levert side om side med sårbare fortellinger om usikkerhet og frykt på «Sherbet Sunset» og «Flowers», uten at kontrastene noen gang føles unaturlig.

Samtidig som Simz bruker albumet til å utforske livets gråsoner, bidrar Inflo med et vidt fargespekter av stiler. Han mestret alt fra varm og fengende neo-soul på «Selfish» til iskald grime helt på grensen til trip-hop på «Venom». Det er tydelig at produsenten og rapperen har en helt spesiell kreativ kjemi, og Little Simz skinner over hver eneste instrumental.

Grey Area er vi så heldige at vi får oppleve øyeblikket der et ungt talent utvikler seg til å bli en fullkommen artist, og med den dybden, allsidigheten og rene råskapen Little Simz viser her finnes det ingen grenser for hva hun kan oppnå i årene som kommer.

FacebookInstagram