Ny musikk på listene! - uke 45
Enda en mandag er ankommet. For musikkinteresserte betyr dette jubel og fryd, for vi er nemlig tilbake med en oppdatering av A- og B-lista! Denne grå mandagen får du Shana Mathai, Nødutgang, Martin Hazy (med venner), og mer godsaker. Sjekk det ut da!
Shana Mathai – «After the Rain»
«After the rain» er den tredje og nyeste singelen til Shana Mathai – jeg er fan! Det er en skikkelig digg låt som byr på mange kule jazzelementer, virkelig fin vokal og flere Badu-assosiasjoner. På vei inn i høstens siste måned er norsk neo-soul akkurat det jeg trenger, og «After the rain» er et perfekt tilskudd i spillelisten!
– Idunn Ødegård
Nødutgang – «Eg må gå»
Heltene fra Stavanger er tilbake med enda en banger. «Eg må gå» viderefører den sårbare tematikken fra bandets foregående singler. Låta er rasktgående og proppfull av energi, og lydbildet er noe mer svevende enn tidligere. Låta smeller nok enda bedre live. Den er også «renere» produsert, men det fjerner likevel ikke autentisiteten i tekstene. Nødutgang viser bredde med denne singelen, og jeg gleder meg masse til mer.
– August Alver Solli
Martin Hazy, 2J, Spacewave – «Badman» (feat. Baba, Angelo Reira & Chekk)
Knallhard possé-cut med bergensrapparane Martin Hazy, Angelo Reira og Chekk og Trondheims eigne nye rap-stjerne 2J, med produksjon frå Baba og Spacewave-kollektivet. 2J leverer eit refreng med det som opplevast som ein heilt utemmeleg og vill energi, og tek, med rette, mykje plass på denne låta. Svære greier!
– August Øyehaug Sellevold
Izzie – «Strangers»
Dette er ei ny låt fra Isabelle Restrepo Wetlesen under artistnavnet Izzie, sammen med Samont, på den nyeste EPen til studenten ved Universitetet i Agder. Multiinstrumentalisten med røtter fra Colombia har sluppet ei låt med stor personlighet som passer godt inn på EPen AGNOSTESIA. I låta kan man finne en kombinasjon av flere sjangre: hard rock, jazzelementer, hiphop-del inpakka i noe som minner om pop. Dette er ei låt som av og til ikke høres ut som seg selv, men det kan jeg godt like. God produksjon og ei spennende låt. Føler du for en annen sjanger, kan du bare sjekke ut resten av EPen som har andre vinklinger, for eksempel roligere pop eller «Los Malos» som har latinamerikanske rytmer.
– Helene Hasselknippe
Trauma Ray – «Elegy»
I et grenseland mellom post-punk og shoegaze befinner Trauma Ray seg. Nå med en ny plate, Chameleon, som blant annet inneholder låter som «Elegy». Trauma Ray maler tunge, dystre, bleke og likevel smaragd-grønne huler med «Elegy». Produksjonen er åpen og alt har en flytende heroinaktig gitar-reverb som piper og stønner. Deilig å høre på om du virkelig har blitt destruktiv i all denne undergangen.
– Herman Østby
Megra – «Sthlm in my<3»
Fet House fra svenske Megra er bare å håpe på, og her slår han til igjen med ny låt! Etter debut-prosjektet 1:M som kom i august var det ikke sikkert vi kom til å høre noe nytt fra Megra på en stund, men med så mye god musikk på lager kan jeg skjønne det er vanskelig å holde igjen. 2:M-prosjektet er godt på vei og det gledes når låtene høres så fete ut. Sjekk ut Megra!
– Helene Hasselknippe
Mogwai – «Lion Rumpus»
Et stort navn innenfor postrock. De er skikkelig stuerene med både en dokumentar og flere plater som har fått oppmerksomhet verden over. Nå slipper de singler i hytt og gevær for det kommende albumet. På «Lion Rumpus» skinner de innenfor samme musikalske terreng med postrock som glinser av god melodiføring, eksperimentering med elektronikk og et grandiøst vakkert uttrykk. Legg merke til prima gitarspill. Nydelig!
– Herman Østby
El Cousteau – «Words2LiveBy» (feat. Earl Sweatshirt)
Washington D.C.-rapparen El Cousteaus nye samarbeid med rap-tungvektaren Earl Sweatshirt kom delvis heilt ut av det blå, og det kan me vere glade for. På ein overraskande tung og mørk trap-instrumental flyt dei båe to som om det var det lettaste å gjere her i verda. Heile verset til Earl er stappfullt av små-geniale linjer som «free Gaza, we on the corner like israelites», med eit lite stikk til Black Hebrew-rørsla samt at han kastar blikket mot okkupasjonen av Palestina. Svært!
– August Øyehaug Sellevold
Junglepussy – «Black Opal»
En glemt Brooklyn-stjerne med basstunge bars som føles passende når du stråler utover byen i raske lysglimt. Junglepussy går helt tilbake til 2012 og har noen spennende uttrykk, men fortjener et større publikum. En elegant perle av en låt der Junglepussy tar mye god plass!
– Herman Østby
Nicolas Jaar – «Heterodina»
Nicolas Jaar, som er kjent frå prosjekt som Against All Logic og samarbeid med mellom anna FKA Twigs og The Weeknd, gav ut dobbelt-albumet Piedras 1 og 2. På «Heterodina», som er frå andre del av duo-albumet, er det hurtige IDM-inspirerte trommebreaks, akkopagnert av djupe bassar og pulserande synthar. Går hardt!
– August Øyehaug Sellevold
Mount Eerie – «Empty Paper Towel Roll»
Phil Elverum er en mann det kanskje ikke finnes så mange ord om som ikke er blitt sagt eller skrevet enda. Mannen bak noen av de mest anerkjente albumene blant kronisk online «musikkvitere» har gitt ut sitt 19. studioalbum under navnet Mount Eerie, og det høres ut som Mount Eerie. Perfekt musikk å deppe seg gjennom høsten til.
– Johan Kalvsjøhagen
The Body– «Less meaning»
Legendene av doom/slugde kommer med noe som passer innenfor noise-pop og som kanskje ligner litt på Dreamcrusher. Intensitet og brutalitet er nøkkelordene her. En råskap uten like, men utrolig fengende og med en tyngde som passer perfekt til dansegulvet. Hele låten har en fuzzete, kornete kvalitet som gir inntrykk av å flyte inn i hvitstøyen til et gammelt TV-apparat. Prima knusende betongmusikk!
– Herman Østby
Tyler, The Creator – «Sticky»(feat. GloRilla, Sexyy Red & Lil Wayne)
Glorilla, Sexyy Red, Tyler, The Creator og Lil Wayne på same låt? Feitt. Riktignok meiner eg at Glorilla og Sexyy Red definitivt stjeler showet på songen, men det er eg berre glad for. Noko med Tyler sin beinharde produksjon under dei særs korte versa deira sit berre ekstremt fint i øyregongane. Tyler og Lil Wayne er blitt godt kjent som samarbeidspartnarar, og det fungerer så klart fint på denne låta også. Andre halvdel med Young Buck-samplet er òg fine greier.
– August Øyehaug Sellevold
King Gizzard & The Lizard Wizard – «Phantom Island»
Verdens mest produktive band er tilbake på kjøret. Denne gangen har de fått med seg et orkester og klarer på noe vis å utvide sounden sin enda mer enn tidligere. Phantom Island byr på funk/jazzrock i Gizzard-stil, en sound bare de har.
– Johan Kalvsjøhagen
Dottie – «i sold my soul for you»
Er det noe vi ikke kan få nok av, så er det kvinner i shoegaze. Dottie er soloprosjektet til den amerikanske artisten Haley Davidson, og dama vet hva hun gjør. Siden 2020 har hun gitt ut fire album, og har akkurat kommet med ny EP, midheaven. I hennes egne ord har hun virkelig lagt hele sin «shoegussy™️» i alle låtene. «I sold my soul for you» er en nydelig og flytende låt som flørter med drømmepop under støyen. Dette er absolutt en artist å følge med på videre.
– Mia Mortensen
Teenage Celebrities – «Turn Water Into Wine»
Forvrengt gitarfeedback over trommer og bass i en melankolsk marsjtakt toppet med vokaler som ikke kan beskrives som annet enn lengtende. Det nye Teenage Celebrities-albumet leverer høyt, spesielt med låten «Turn Water Into Wine».
– Johan Kalvsjøhagen
OTC – «Last Quokka»
Hopp og sprett og tjo og hei, mer dansepønk er du så grei? I dagens musikklandskap er det kanskje ingen som gjør pønk sånn som australerne gjør, og det får vi bevist gang på gang. OTC er et band som har varmet opp for blant annet Amyl and The Sniffers, og nå er de ute med sin andre nye singel etter deres forrige album. Skru det på og skru opp lyden!
– Johan Kalvsjøhagen
Snõõper – «Relay»
Eggpunk som egentlig passer bedre i det hjemmesnekrede begrepet stankpunk. Dette bandet leverer alltid stinkende og fuzza punk. Låten begynner med at bassen lurer deg inn i musefellen av en låt som spriker av den doble vokalen og gitaren. Plutselig er du inne i grøten og svømmer i råskapen av muggenhet fra Snõõper som er helt duper!
– Herman Østby
Morning Eagle – «Basejumper»
Morning Eagle leverer en form for støyrock jeg ikke kan si å ha vært mye borti. Elementer av grunge, shoegaze og mathrock blandes inn i låten for å gi den et unikt preg som fascinerer meg. Rått!
– Johan Kalvsjøhagen