SCP møter Inception

Kategorier: Kultur
Foto: Remedy Entertainment

Remedys Control kombinerer stilren grafikk med en spennende historie satt i en unik og fascinerende verden. 

Tekst: Anna Orvik Wilberg, radiojournalist i Nerdeprat


Liker du Inception, Dead Space, nettsiden SCP eller podcasten Welcome To Nightvale? Da vil du digge Control, et tredjepersons action-eventyrspill utviklet av finske Remedy Entertainment, folka bak Max Payne, Alan Wake og Quantum Break. I Control styrer du Jesse Faden, ei dame som leter etter lillebroren hun ikke har sett på 17 år. Denne jakten fører henne til en enorm kontorbygning kalt «The Oldest House», altså Det eldste huset, som tilhører den hemmelige amerikanske regjeringsavdelingen «the Federal Bureau of Control». Det blir raskt klart at noe er fryktelig galt – en fremmed, hviskende kraft kalt «The Hiss» infesterer bygget og de ansatte. På oppdrag fra det mystiske Styret, som tar form som en massiv svart omvendt pyramide, blir Jesse kastet inn i rollen som byråets nye direktør. Bevæpnet med paranormale våpen og evner må hun utforske Det eldste huset for å bekjempe byråets overnaturlige fiender, samtidig som hun prøver å finne ut av hva som skjedde med broren. 

Det eldste huset er som en skiftende labyrint av utrolige dimensjoner. Foto: Remedy Entertainment

Mye å utforske 

«Så hele spillet skjer i en kontorbygning? Ikke den mest spennende settingen,» tenker du kanskje. Men i likhet med Tardisen i Doctor Who er Det eldste huset større på innsiden enn på utsiden. Mye, mye større. Bygningen har nemlig det forskerne der kaller for «Thresholds», terskler mellom rom som bryter fysikkens lover. Folk flyter i lufta, arkitekturen forandrer seg, og plutselig kan du befinne deg i andre dimensjoner. Det er på mange måter som et spillbart Inception. I motsetning til Remedys tidligere spill har Control dessuten et ikke-lineært, Metroidvania-liknende oppsett hvor du gradvis avdekker kart etter hvert som du utforsker Det eldste huset.

Du får også en haug av sideoppdrag, puslespill og samleobjekter. For eksempel lærer du mye gjennom dokumenter, videoer og lydopptak du finner liggende rundt omkring. I tråd med SCP-nettsiden, som Remedy lot seg inspirere av, kan du finne veldig mange dokumenter som beskriver både dagligdagse og overnaturlige fenomener Byrået hanskes med. Personlig elsker jeg dette, men hvis du ikke lider av samlemani er denne informasjonen mest for å utbrodere verdenen og sjelden noe du absolutt må vite. Likevel gir disse detaljene spillet en dybde og sjarm jeg ikke forventet. De fleste av de som jobber i byrået er nemlig helt vanlige mennesker med en overnaturlig arbeidsplass. Et av favoritteksemplene mine så langt er et dokument hvor en ansatt klager over en notatlapp som plutselig begynte å kopiere seg selv – som jeg fant i et avsperret kontor hvor både vegger og tak var dekket av gule post it-lapper. 

Selv om jeg elsker å utforske og finne skjulte ting er noen av områdene i Control så store at jeg flere ganger slet med å finne ut hvor jeg skulle gå. Et minus er at kartet ikke alltid er til så stor hjelp. Selv om du kan spore oppdrag er det vanskelig å skille mellom etasjer, og du kan ikke legge til egne markeringer. Med tanke på det store utforskningsaspektet er det synd at kartet ikke er mer brukervennlig. Heldigvis kan Jesse hurtigreise mellom lagringspunkter, men da må du på den annen side regne med ganske langtrukne opplastingsskjermer. 
 

Jesse får etter hvert mange spennende måter å forsvare seg på. Foto: Remedy Entertainment


Paranormale evner

Hurtigreising er for så vidt ikke den eneste evnen Jesse besitter: Gjennom ulike tester fra Styret får hun kraftige redskaper for å slåss mot The Hiss, blant annet en pistol som kan endre form og funksjon. Selv om denne er stilig er det de paranormale evnene Jesse får fra Styret som skiller seg ut og gjør spillingen virkelig underholdende. Å gjøre ting som å løfte gjenstander med telekinese og skyte dem på fiendene dine ser for det første utrolig kult ut, og er for det andre sjeldent krevende å lære: Animasjonene flyter godt, og kontrollene er enkle å bruke. Etter hvert som du utfører oppdrag får du evnepoeng som du kan bruke i et evnetre for å oppgradere ferdighetene. Dette gir deg mye fleksibilitet og – tør jeg si det? – kontroll over måten du kan spille på.  

Imponerende design 

En annen bonus er grafikken og spillfysikken. Takket være Northlight Engine, den kraftige spillmotoren til Remedy, er det få grenser på hva som kan løftes og ødelegges både av dine egne og fienders angrep. Hvis du har en kraftig nok spill-pc med de nyeste grafikkortene er Control et av de første spillene som støtter «real time ray tracing», som kan løfte grafikken til nye høyder. Dessverre gikk detaljnivået flere ganger ut over spilleopplevelsen min. Jeg spiller på en PlayStation 4, og selv om Control ser fantastisk ut kan det virke som om du må ha en Pro-versjon eller en god spill-pc for å unngå hakking. Særlig ved større kamper med mange motstandere, hvor jeg samtidig slenger ting veggimellom, sier bildefrekvensen takk for seg. 

I det store og hele oppfylte likevel Control alle mine forventninger, og står som en sterk kandidat for årets spill. Hvis du elsker paranormale greier og er gira på et spill litt utenom det vanlige får du Control hos Epic Games Store, Playstation 4 og Xbox One. 

 

---

Anmeldelsen kan du også høre i episode #116 av Nerdeprat, spillmagasinet hos Radio Revolt.

 

Spill av
Nerdeprat #116 - Atter en prater
Vi ønsker vår nye nerdeprater Thai velkommen! I tillegg snakker vi "Control", Nintendo Direct og Pokémon GO. Håkon hater Sans Undertale.
Publisert: 05.09.2019
FacebookInstagram