Tjue sønderknuste ungdommer – Ett vilt band

Sunderknust er på norgesturné 29.01-12.02.
Sunderknust er på norgesturné 29.01-12.02. Foto: Tobias Berg Jensen

Aurora Skomsvoll og Eivor Sinding-Vetlesen møter PåTirsdag på vegne av årets jazzlinje på Sund Folkehøgskole: Sunderknust.

Jazzlinja på Sund Folkehøgskole drar på turné hvert år, under et konseptnavn som skal være et ordspill med ordet «Sund». Dette har vært en tradisjon i mange år.

– Hvordan kom dere fram til navnet Sunderknust?

– Vi hadde veldig mange forslag på bordet og alle var fra start veldig innstilt på å komme fort i gang med arbeidet fordi vi vet at det er mye å gjøre. Vi skrev opp masse navn på tavla og hadde en demokratisk stemmeprosess. Det stod mellom dette og et annet navn til slutt, men jeg er hvertfall veldig glad for at det ble Sunderknust, forklarer Aurora, en av vokalistene.

– Dere sentrerer konseptet rundt følelsen av å være sønderknust. Vil dere fortelle mer om konseptet for bandet og musikken?

– Vi syntes det var kult å ha et norsk navn som speiler seg i det vi ønsker å formidle i musikken, som handler om sorgprosessen og fellesskapet i en sorgprosess – som er veldig menneskelig, men kan føles ganske ensomt, forklarer Eivor, som også er vokalist.

Hun utdyper at de i arbeidet med konseptet og musikken har vært opptatt av å snakke høyt om hva sorg betyr for dem og de ulike stadiene i sorg som de tar for seg: sinne, fornektelse, depresjon, stress, blant flere. Dette har bidratt til et felles uttrykk, satt sammen av individuelle opplevelser.

Videre forklarer Eivor at bandet ønsker å formidle sorgprosessen gjennom konseptet og hvordan konserten og setlista er satt opp.

– Vi snakker mye om at sorg ikke er lineært og at for enhver enkeltperson vil disse stadiene komme på ulike steder, så setlista er også bygget sånn. Vi er gjennom mange ulike stadier og ender i en form for aksept.

Eivor Sinding-Vetlesen, vokalist.

Eivor Sinding-Vetlesen, vokalist. Foto: Håkon Uggedal Sem-Jacobsen
og Theodor Granheim Rossing​​​

Den musikalske prosessen

Tidligere har det vært vanlig at alle på jazzlinja skriver en låt hver, men siden ifjor har klassen bestått av ganske mange.

– De låtene som har stått igjen er de låtene vi føler har det mest individuelle uttrykket, som kanskje formidler konseptet vårt best, forklarer Aurora.

Eivor forteller at det ble prioritert låter som var direkte koblet til sorg-tematikken. Om en låt kunne tenne en spesiell tilstedeværelse og energi i bandet, har også vært sentralt.

– Det skjønner jeg er viktig, siden dere skal spille låtene sammen. Det virker som det til slutt ikke bare blir en enkeltperson sin låt, men alle sin fordi det skal være det som engasjerer flest.

– Vi har kommet med vår visjon til låta som låtskrivere, men alt er arrangert og skapt sammen. Vi har skapt konserten i fellesskap.

Eivor påpeker at den musikalske prosessen kan sammenlignes med sorgprosessen.

– Vi har også vært innom mange av de stadiene, fordi musikk er så nært. Måten vi har jobbet med materialet og låtene på gir også mening i forhold til konseptet. Sorg er en individuell prosess, men også noe alle kan ta del i – og sånn har det også vært med låtene.

Hele tjue bandmedlemmer

Både i år og i fjor har de vært mange på jazzlinja. Nå er de hele tjue stykker.

– Alle finner sin plass. Jeg føler at vi i stor grad har eierskap til det vi lager sammen på individnivå, reflekterer Aurora.

Hun understreker at gruppa fungerer godt sammen, og at det gir mange muligheter for å utforske ulike uttrykk.

– Det er nok folk som vil gjøre litt forskjellige ting. Så det er mest av alt givende å bli kjent med 19 andre musikere og få uttrykke seg sammen.

På spørsmål om besetninga får jeg et storslagent svar; Tre trommeslagere, en vibrafonist, tre bassister, to pianister, tre gitarister, tre saksofonister, to trompetister og tre vokalister. Tross mange instrumenter, ser Aurora og Eivor på det som en styrke fordi de får muligheten til å utforske mange besetningsmuligheter.

– Å utforske individuelle uttrykk i en større skapeprosess er interessant når man er så mange. Man har mulighet til å finne uventede matcher, folk som plutselig har et uttrykk som klaffer godt med ditt uttrykk, sier Eivor.

– Ifjor intervjuet PåTirsdag forrige kull, Sundesthesia, og snakket blant annet om instrumentasjon. Har det vært vanskelig å finne ut av hvem som gjør hva i musikken?

Trykk her for intervjuet med fjorårets kull, Sundesthesia.

– Det har vært åpenbart når det fungerer best, synes jeg. Vi har veldig gode jazzlærere, Mona Krogstad og Ola Høyer, som begge to er veldig gode til å hjelpe oss og forstå potensialet i musikken når man forstår hvordan man tildeler roller i musikken, forklarer Eivor.

Å la instrumenter utfylle hverandre har både løst problemer og skapt lag i musikken.

– Det er en bevisstgjøring som har vært fin innenfor å være et melodiinstrument, der du kanskje automatisk tenker at du har en fremtredende rolle. Hvordan kan vi bruke vokal for eksempel til å farge et musikalsk uttrykk eller en sound med teksturer som finnes i stemmen.

– Oppgaven har vært å bevisstgjøre hvordan man som individ gir i en større instrumentgruppe, hvordan man beriker et lydbilde som allerede er så rikt. Hvordan tjue musikere kan høres ut som én organisme, uten å gjøre det samme, sier Aurora.

– Det er veldig spennende og det er mye læring i det. Det er derfor vi gjør det.Eivor forteller at når man er mange, legger det opp til en følelse av samhold og fellesskap i mengden lyd man klarer å lage. De har lært om hvordan man kan finne intensitet uten å benytte seg av dynamikk som parameter.

– At det skjer noe helt annet i bandet når man finner måter å tillegge seg selv en annen rolle enn den noen andre allerede utfyller, som plutselig kan være små subtile ting som gir en følelse av energi og driv, det er veldig kult, smiler hun.

Aurora Skomsvoll, vokalist. Foto: Håkon Uggedal Sem-Jacobsen og Theodor Granheim Rossing
Aurora Skomsvoll, vokalist. Foto: Håkon Uggedal Sem-Jacobsen
og Theodor Granheim Rossing

Konseptet i sentrum – mer enn tidligere kull

Aurora forteller videre at selv om alle i bandet har ulik bakgrunn, har de endt opp med et ganske samstemt musikalsk uttrykk.

– Uttrykkene har ikke vært så sprikende, som jeg tror ikke alltid er tilfellet på Sund.Eivor legger til at  de kanskje i større grad jobber konseptuelt enn det som har vært gjort tidligere, uten at det har noe å gjøre med musikalsk nivå.

– Sund-konsertene har alltid vært helt konge. Men vi har lært å gå veldig for konseptet vi har, som jeg tror har føltes veldig tilgjengelig. At alle låtene og spillemåtene passer godt inn i det konseptet har føltes bra når meningen bak konseptet er å være veldig menneskelig.

Eivor understreker at den samme følelsen av spilleglede og energi som snakkes om i jazzmiljøet alltid kommer til uttrykk på en Sund-konsert, men at hvordan det skjer er ulikt for hvert kull.

Sunderknust er årets kull på jazzlinja på Sund Folkehøgskole. Foto: Tobias Berg Jensen

Sunderknust er årets kull på jazzlinja på Sund Folkehøgskole.
Foto: Tobias Berg Jensen

Inspirasjon fra (hver)andre

Elevene trekker frem forbilder som Gard Nilsen Supersonic Orchestra og Susanne Sundfør som inspirasjon for noen av dem, men de gjenspeiles mest gjennom musikalske valg hos enkelte i bandet. Bandmedlemmenes individuelle uttrykk er altså viktig.

– Det finnes små biter av hver person i det bandet, i hele konserten, konkluderer Eivor.

Dette skaper mange sjangermikser. Eivor sier noe kan minne om elektronika, annet om ren tradisjonell jazz. Begge elevene føler de viser respekt for jazzhistorien samtidig som de har blikket lent framover for å prøve å lage noe annet.

Turnéorganisering

Ikke bare er elevene musikere, men de organiserer hele turnéen selv. Aurora har hatt hovedansvar for søknadsgruppa og Eivor er musikalsk leder, sammen med én til. 

– Vi har delt opp i grupper slik at alle må ta en aktiv del, for det er sykt mye som skal på plass. Jeg har megarespekt for logistikk-gruppa, de er noen helter, sier Aurora.

Hun forteller at det ikke har vært helt som hun trodde på forhånd, med mange ting hun måtte finne ut av underveis. Men takket være god planlegging og inspirasjon, har Aurora troen på at det kommer til å gå fint.

– Vi har snakket mye med tidligere kull, spesielt de fra i fjor. Det har vært ekstremt hjelpsomt. Alle Sund-turneene står på skuldrene til hverandre.Vi hadde aldri klart å lage det her så bra fra bunnen av hvis vi ikke hadde hatt noen å se til.

Eivor nevner også mye musikalsk inspirasjon fra tidligere kull, blant annet «Sundconscious» fra 2023. Mange andre i det norske jazzmiljøet har bidratt med både råd og musikalske impulser utbroderer Aurora.

– Jeg opplever alltid jazzmiljøet som veldig villig til å ta de unge under sin vinge, og det føler jeg i denne prosessen og, forteller Eivor.

En viktig lærdom Aurora forteller om er hvordan alle får slippe frem med et individuelt uttrykk uten at det går på bekostning av hverandre eller musikken som helhet.

– Det har føltes så viktig at noen har banet vei for at vi skal kunne gjøre dette. Det er veldig tydelig og veldig behagelig å alltid ha noen å spørre som har erfaring. Det gjør det veldig mye lettere, selv om det er en tung jobb allikevel, men det finnes mange folk i Norge som vi ser veldig opp til.

Høydepunkter i turnéen

De gleder seg til turnéen, men noen scener blir ekstra høydepunkt; de er samstemte om Dokkhuset og hjembyen Oslo, der begge har vært aktive i musikkmiljøet. De ser også frem til Hulen i Bergen, fordi det er en trang scene som blir en spennende utfordring å løse. Generelt er det å spille for familie er noe mange i bandet gleder seg til.

– Det å gi slipp på pirkeprosessen og bare kunne nyte produktet man har skapt, kose seg med spilling og fokusere på det, tror jeg vil gi ganske mye ny energi. Vi har jobbet beinhardt lenge og folk er ganske kokte, sier Aurora.

Turnéen virker også som en god mulighet for de unge musikerne til å bli kjent med turnélivet i musikeryrket og å finne ut om det er noe for dem.– Til slutt, har dere noe dere vil si for å invitere publikum til konsertene deres?

– Det er en konsertopplevelse som vil bidra til både energi og ettertanke, konkluderer Aurora.
 


 

Radio Revolt Direkte

Direkte

Radio Revolt Direkte