Ung poet fra Trondheim

 

Foto: Finn Ståle Felberg /Oktober Forlag

Skrevet av Johannes Tessem Jystad

 

Bendik Vada fra Klett utenfor Trondheim debuterer med diktsamlinga Vak på Oktober Forlag i mars.

 

Vada er født i 1996, men til tross for sin unge alder, har han drevet med skriving i flere år. 

- Interessen for skriving oppstod på videregående da vi var på besøk i Adrianstua, Trondheim kommunes forfatterbolig, som nå bebos av Mathias Samuelsen. Han fortalte om et skrivekurs han skulle holde, og jeg hev meg på. Jeg hadde skrevet litt på egenhånd tidligere, men var selvfølgelig litt nervøs for å vise det for andre i begynnelsen.

Etter skrivekurs i hjembyen fulgte et folkehøgskoleår på skrivekunstlinja på Nansenskolen. Deretter søkte Vada på Forfatterstudiet i Bø, Skrivekunstakademiet i Hordaland og Forfatterskolen i København. Å bli tatt opp på et av disse studiene er et veldig trangt nåløye å komme gjennom, og Vada kom inn på alle tre!

- Det var bare å velge og vrake, og jeg gikk for København på grunn av at det var det som utfordret komfortsonen min mest.

I mars 2017 kommer debutboken på Oktober Forlag, og det blir en diktsamling der alle diktene går inn i en sammenheng. 

- Først og fremst er det verdt å merke seg at den er skrevet på trøndersk, for det er det ikke så mange som har gjort før. Boka handler om en ung mann som er på en hytte på fjellet med en ung kvinne. Etter hvert forlater han hytta, og går rundt i naturen omkring, på leting etter noe. Han har en trang etter noe bestemt, noe som kan nærme seg en gud.

Selv om han tar opp store eksistensielle spørsmål i boka, påpeker Vada at diktene er nokså konkrete, og at det poetiske blikket ikke er særlig abstrakt. 

Forfattere som har studert på skriveskoler har både i Norge og Danmark blitt beskyldt for å skrive like bøker, og for å være for flinke. Dette er en karakteristikk Vada ikke kjenner seg igjen i. 

- Det stemmer rett og slett ikke. Både ved Nansenskolen og her ved Forfatterskolen i København skriver folk utrolig forskjellig. Mange har kritisert forfatterskoleelever for å skrive for formbevisst og eksperimentelt, men det er mye forskjellig litteratur som skrives. Hvis folk ser på det som skrives ved skriveskolene, og ikke kun fokuserer på det som får medieomtale, så vil de se at det produseres ekstremt mye forskjellig, det er faktisk ikke lik litteratur. Hvis det er for mange like utgivelser i en periode, så bør man heller angripe forlagene som gir det ut, ikke skriveskolene. De har ingen innvirkning på hvordan man skriver. 

Hør hele intervjuet med Bendik Vada i Bokbaren.

Radio Revolt Direkte

Direkte

Radio Revolt Direkte